Förändringar i allmänhet...

Jag e ingen stor fantast av förändringar...
Å jag ogillar starkt förändringar av väl fungerande koncept...
 
Ta bara en sån sak...som förr, när man skulle posta ett brev...då kunde man både få tag på kuvert, frimärke och brevpapper på "POSTEN"....det var solklart vart man gick och betalade räkningar...vart man hämtade paket osv...
 
Idag betalar man räkningarna medelst liten ful dosa, hemma, vid datorn...man köper brevpapper på bokhandeln..(om det ens existerar papper att skriva brev på längre)...och frimärken köper man på Coop...man hämtar paket på Pressbyrån...å frimärken kan man väl få tag på lite överallt...UTOM på Posten...som degraderats från att vara en riktigt fin inrättning en gång i tiden...till att ha blivit ett hål i väggen jämte Systembolaget!
 
Kass förändring! 
 
Förr tog man analoga bilder...pappersfoton...man skickade iväg en liten rulle till nåt fotolabb, exempelvis "Extrafilm" i Tanumshede...man väntade några dagar...sen kom de...36 nya foton att bläddra igenom..glädjas åt eller förfasas över...men där var de...med negativ å allt...Man klippte, klistrade och ibland skrev man vitsiga små kommentarer vid sidan av korten...Man gjorde käcka album som man hade i bokhyllan...snyggt...prydligt...å riktigt socialt emellanåt, när man samlades runt ett album o bläddrade loss!
 
Idag ligger alla foton i samma mediala burk, man använder när man betalar räkningar!
 
Trist förändring...för det mesta!
 
Förr träffades man ute...eller hälsade på....man UMGICKS!
Man var social och hade för det mesta full agenda i saker man ville hitta på...å för det mesta handlade det om att interagera med andra individer "face to face"....det fikades, anordnades trevliga små sammankomster, där både filmtittande och kvällsmatsätande var vanliga aktiviteter...det spelades spel, det dansades osv...
 
Numera träffas man och aktiverar sig med andra via samma mediala burk, man använder när man betalar räkningar...
 
Tråk!
 
Förr dejtade man hej vilt på krogen...det flirtades över bardiskarna, det bjöds på drinkar och det uttalades grymt låga raggningsrepliker, men dock iaf...man SÅG ämnet för sin brinnande låga...
 
Idag går startar man samma apparat man använder när man betalar räkningar....*suck*...
 
Nä...de här förändringarna, som med ett endaste samlingsnamn kallas "Utveckling", tycker nog jag...trots att jag själv är en garvad "räkningsapparats-användare"...är ett typiskt exempel i hur det sabbas väl fungerande koncept, som ersätts med något inte såååå väl genomtänkt...
 
Vi håller på att bli en bunte stillasittande, överviktiga, isolerade, folkskygga, tangentbordshamrande, nätdejtande stolpskott...som inte kan umgås, räkna eller skriva UTAN en skärm och ett tangentbord....spooky!
 
Happ...
 
Avslutar detta stycke dubbelmoral, med att ta ett digitalt foto på min skål med glass...som jag senare kommer lägga ut på både facebook och instagram, så att alla mina vänner världen över...på en å samma gång....kan se hur mysigt jag har det ikväll!
Det gäller å va social...
 
//MK
 
 
 


Kommentarer
Mattias

Väl skrivet och djävligt sant!

Svar: Ja, tyvärr e det nog det Mattias...å det gäller mig åxå...jag e åxå en datanörd!:) Men man minns ju hur det var förr...å nog kan man tycka det var mycket bättre!
Karin

2013-04-24 @ 23:19:14
bettan

Så Sant Karin ! Finns fördelar och nackdelar med allt det nya.. Kramen Om

Svar: Såklart det gör Bettan...som med allt annat! Men det trista e ju hur antisocial man blivit...om inte annat märks det verkligen på hur lite ungar man ser ute nu, jämfört mot förr! Kramkram!
Karin

2013-04-25 @ 08:07:49
Sussie

Du har så rätt Karin!
Ser på barnen här hemma(mest grabbarna); det sitts vid sina skärmar dag ut och dag in. Man åker hem till kompisarna en sväng för att sedan komma hem ett par timmar senare för att spela dator mot varandra...
Man kan tycka att är det inte trevligare att sitta "face mot face" och umgås än att sitta vid sina datorer och prata via skype?

Men men; jag är rätt duktig själv på att dyka ner i skärmen på min iphone eller vid datorn...

Kramar till dig!

Svar: Jag avskyr skype:) Har jättesvårt för det där...men visst e man lite datorfixerad lite till mans...en helt annan form av socialt umgänge liksom, som kan bedrivas hemma i soffan iförd Pyjamas:) Fast nog saknar jag hur det var förr...när man när som helst kunde knacka på kompisarnas dörr och så hittade man på saker tillsammans...så tror jag inte det är, riktigt längre!
Karin

2013-04-25 @ 08:53:49
Paula´s Blogg

Jättebra skrivet :)

Ha en fin torsdag!

Kram

Svar: Ha en härlig dag du med Paula, å tack så mycket!:) Kram
Karin

2013-04-25 @ 10:05:48
URL: http://bloggen.fi/paulasblogg
MICAELA

Haha jag skrattar samtidigt som jag nickar och håller med ;) älskar sättet du skriver på, det är ju sant!

Kraaaaam ❤

Instagram? Snuffsan heter jag där :D

Svar: Tack ska du ha sötnos:) Glad du gillar't! kramkram o ha en go Söndag!:) <3
Karin

2013-04-25 @ 22:39:06
URL: http://micaelas.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mks.blogg.se

tankar, funderingar, analyser och åsikter i en enda soppröra!

RSS 2.0